|
Drobné sakrální památky Nové Říše a okolí a jejich využití v edukaci
Pojerová, Magda ; Foltýn, Dušan (vedoucí práce) ; Indrová, Martina (oponent)
Cílem této diplomové práce je studie a mapování drobných sakrálních památek v rámci zvoleného území - tedy oblast Nové Říše a jejího bezprostředního okolí. Diplomová práce je rozdělena do dvou částí. První část se zabývá teorií, popisem a zmapováním drobných sakrálních památek v daném regionu. Úkolem první části je především objasnit historický význam drobných sakrálních památek v krajině a určit z dobových pramenů, literatury, svědectví pamětníků, s jakým příběhem jednotlivé drobné sakrální památky do krajiny "vstoupily". Druhá část je věnovaná praktické stránce. V této části diplomové práce je cílem zaměřit se na to, jak pečovat o tyto památky a jak v rámci edukace zapojit veřejnost, především děti a mládež, aby odkaz těchto němých svědků v krajině přetrval i pro další generace. Práce je podložena odbornou literaturou a dobovými prameny, ale také rozhovory s pamětníky a odborníky na danou problematiku. KLÍČOVÁ SLOVA drobná sakrální památka, kulturní krajina, Nová Říše, typologie památek, edukace v památkové oblasti, kaple, smírčí kříže, boží muka, ochrana a obnova památek
|
| |
| |
|
Amenhotep III. - sluneční a královská ideologie
Bělohoubková, Dana ; Mynářová, Jana (vedoucí práce) ; Janák, Jiří (oponent)
Vláda Amenhotepa III. představuje významný mezník 18. dynastie. Královská ideologie, jako jeden z významných nástrojů moci egyptského panovníka, se v průběhu 18. dynastie zásadním způsobem vyvíjela. Ve spojení s Amenhotepem III. je často diskutována možnost, že byl deifikován již za svého života. Žádná ze studií se však nezabývá analýzou soudobých pramenů, ať už královské redakce, či pramenů spojených s poddanými panovníka. Tato práce, právě pomocí analýzy textů a ikonografie reflektující postavu Amenhotepa III., na tuto otázku odpovídá. Není opomenut ani pohled na panovníka skrze materiál spojený s lidmi v jeho okolí, kteří spoluvytvářeli obraz svého pána na veřejnosti, a navíc skrze něj legitimizovali své vlastní postavení. Detailní studií jmen, epitet a zobrazení panovníka bylo nejen zjištěno, že ke zbožštění panovníka došlo ještě za jeho života, navíc bylo možné definovat charakteristiky slunečního božstva, kterým se Amenhotep III. v závěru své vlády stal.
|
| |
| |